Doelen voor deze week

Het is nu herfstvakantie en zoals meerdere moeders, stijgt ook mijn stress tijdens vakantieperiodes. 

Begrijp me niet verkeerd, herfst kan een heel mooi seizoen zijn, kinderen een week vrij, leuke dingen doen, naar het bos, naar de kermis… Maar diegene met jonge kinderen weten ook hoe stressvol zo’n week kan zijn en tellen we stiekem de dagen al af tot school weer begint. 
Boodschappen doen, schoonmaken, opruimen, kinderen die een spelletje met je willen doen, koken, de was, opruimen, plannen die we hadden gemaakt die in het duigen vallen door het herfst weer, helpen met projectjes wat de kinderen bedacht hadden te willen doen, opruimen, opruimen en nog eens…. Juist, opruimen.. 

Geen wonder dat moeders in vakantieperiode het gevoel hebben dat ze het even niet meer trekken. 

En voor mij, midden in de burnout, voelt het dit keer nog extra zwaar. Ik heb er niet voor gekozen om thuis te zitten, om een fijne week vakantieuren op te nemen om met de kinderen door te brengen. Ik zit in de ziektewet, ik kan niet teveel doen op een dag. En ziek zijn als moeder weten we ook allemaal dat dat eigenlijk niet kan. Deze dagen heb ik meer momenten op de dag waarbij mijn energie helemaal op is. En kan ik echt ontzettend balen van die regen de hele dag. En de rommel die ze binnen twee minuten kunnen maken, terwijl we net klaar zijn met opruimen. Het kost me veel energie om niet teveel mee te gaan met de negatieve stemmetjes in mijn hoofd. Ik wil juist genieten van de schoolvakanties, zoals ook veel moeders dit doen. Mijn kinderen zijn nu nog jong, (9, 6, 3 en 1 jaar). Ze willen graag bij me zijn in, mij knuffelen, koekjes bakken en helpen met koken en van alles uit de kast trekken (letterlijk!) om samen te spelen of om de woonkamer te verbouwen tot een heus ziekenhuis of schoolgebouw. En daar hebben ze ook alle recht toe, zij hebben immers vakantie, vrij van school, niets hoeft, alles mag! 

En ach, hoe kan ik ook anders dan te genieten van deze momenten. Ze blijven niet voor altijd klein. Want er komt een dag dat ik hun vraag wie er koekjes met mij wil bakken, waarop ik geen antwoord krijg omdat ze te druk zijn met berichtjes te sturen naar hun vrienden waarbij ze mijn vraag niet eens gehoord hebben. Nee. Ik kijk niet uit naar die dag. 

Gelukkig zijn er wel dingen die ik in de vakantie kan toepassen om wat meer te genieten ipv te stressen. Hier komen mijn doelen voor deze week. 

Ik heb er een handje van om juist teveel met de kinderen te willen doen. Waardoor de focus niet meer ligt op 1 specifiek ding, maar ligt er druk op alles wat ik nog op een goede manier wil doen, en kan ik niet meer genieten van het samen zijn. 

Doel 1# Doe 1 of 2 leuke dingen op de dag met de kinderen en geef jezelf pauzes tussendoor. 

Kom ik gelijk bij een volgende doel. Zorg voor tijd voor jezelf. Ha! Tijd voor jezelf, echt zoiets wat toch niet gaat gebeuren, maar goed, het moet. En dan bedoel ik niet in mijn eentje naar de supermarkt, ik heb het over naar de sauna, een tijdschrift lezen in een theehuisje, of thuis lekker lang in bad of onder de douche. 

Doel 2# Tijd voor jezelf, dit moet iets zijn zonder beeldscherm. Bijv een tijdschrift lezen ver weg van een scherm. 

Het voordeel van de vakantie is dat er geen wekker gezet hoeft te worden. Ook vind ik het fijn dat je de rest van de dag niet teveel op de tijd hoeft te letten. Dus maak ik geen belangrijke afspraken in deze week. Tenzij je echt niet anders kan natuurlijk. Ook maak ik een goede planning met boodschappen doen, zodat ik niet met 4 hongerige kinderen naar de supermarkt hoef te gaan. 

Doel 3# verzet afspraken naar een week later en zet geen wekker. 

Sporten en voldoende slaap is ook een fijne tip die voor mij ook tijdens vakantieperiode helpt. Natuurlijk lijkt het extra vermoeiend om na een lange dag met de kinderen mijzelf nog naar de sportschool te slepen, maar ik probeer het wel te doen. Na het sporten voel ik me echt veel beter, je weet wel, de gelukshormonen die vrijkomen na het sporten, bla bla bla. 

Doel 4# minimaal 2 keer deze week sporten. 

Slapen, de 1 valt makkelijker in slaap dan de ander. Misschien is het voor jou geen doen. Maar een paar keer in de week ga ik echt optijd naar bed. De was, de vaatwasser, Facebook, die ene serie die zo goed is, allemaal dingen die morgen ook nog kunnen. En voldoende slaapuren helpt mij de volgende dat tegen chagrijnig zijn en uitgeput raken. 
Doel 5# 3 keer deze week voor 22.00 uur naar bed.  

Het draait natuurlijk niet alleen om de kinderen en om mij, ik leef ook samen met een man. En ik geniet echt van zijn aanwezigheid, maar in de chaos van onze vier kinderen, werk en het leven gaat het te gemakkelijk mis om echt tijd met en voor elkaar te maken. En dat moet anders!

Doel 6# twee momenten deze week tijd door brengen met elkaar. En nee, samen Tv kijken telt niet mee. 

Zo en dan heb ik nog 1 tip, wanneer ik merk dat ik de doelen niet gaan lukken, schakel ik een hulpbron in. Hulp van familie om even op de helft van de kinderen te passen bijvoorbeeld. En ook de oudste kan even naar de winkel om een kleine boodschap te doen. 

Zo, met deze doelen kom ik vast een heel eind! 

Hebben jullie nog tips? Ik lees ze met liefde terug in een reactie.

Ik wens jullie een hele fijne, herfstachtige week! 

Advertenties

Een gedachte over “Doelen voor deze week

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s